سیمان و بتن نسوز

سیمان و بتن نسوز قادر به حفظ خاصیت مکانیکی و فیزیکی خود در برابر حرارت‌ های بالا هستند. این محصولات به عنوان ماده حیاتی در صنایع گوناگون نقش مهمی را ایفا می‌ نمایند. پایداری این نوع مصالح ساختمانی در برابر دمای زیاد سبب استفاده گسترده از آن در صنعت شده است. هنگامی که سیمان نسوز با آب ترکیب می‌ شود و در مجاورت هوا قرار می‌ گیرد، مقاومت آن افزایش می‌ یابد. آلومینو سیلیکات کلسیم در سیمان سبب سفت شدن این ماده می شود. استفاده رو به رشد این نوع محصولات به دلیل صرفه اقتصادی و مزیت‌های کاربردی آن است.

مزیت سیمان نسوز چیست؟

  • مهمترین مزیت استفاده از سیمان نسوز پایداری بالای آن در برابر انواع مواد خورنده می‌ باشد. پایداری این ماده در مقابل اسیدها و قلیاها سبب استفاده گسترده از آن در محیط‌ های شیمیایی شده است.
  • سیمان نسوز مقاومت بالایی در برابر سایش ناشی از اصطکاک دارد. به همین دلیل برای لوازم و قطعاتی که با مواد ساینده در تماس هستند، مورد استفاده قرار می‌ گیرد.
  •  مقاومت و پایداری بالای سیمان و بتن نسوز موجب تضمین عملکرد این محصول در گذر زمان می‌ شود. این محصول در برابر تنش‌ های حرارتی و مکانیکی مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌ دهد.
  •  این نوع سیمان قابلیت مخلوط شدن با مواد افزودنی متفاوتی را دارد و در نهایت ملات‌ ها و بتن های نسوز با ویژگی‌ ها و کیفیت‌ های مختلف تولید می شوند.

بیشتر بخوانید: جرم نسوز الومینایی

کاربرد و خواص فیزیکی

نوع و کیفیت بتن نسوز و همچنین مواد اولیه‌ ای که برای ساخت آن مورد استفاده قرار می‌ گیرد، در کاربرد این محصول تاثیرگذار است. این بتن‌ ها معمولاً در کارخانه‌ های صنعتی که با درجه حرارت بسیار زیاد کار می‌ کنند، کاربرد دارند. از این محصول بیشتر در کارخانه تولیدات فلزات غیر آهنی استفاده می‌ شود و در صنایع سرامیک، شیشه‌ سازی، سیمان و آهک بسیار پرکاربرد است.

از دیگر کاربردهای بتن نسوز می ‌توان به استفاده گسترده از آن در صنایع شیمیایی، صنعت نیرو و مهندسی هسته ‌ای اشاره نمود. برای ساخت کوره های کارخانه‌ فولادسازی از سیمان و بتن نسوز استفاده می‌ شود. شرکت مهندسی بازرگانی پرومت سعی در تامین نیاز صنایع دارد و بهترین محصولات را عرضه می‌ کند.

از خواص فیزیکی این محصول می‌ توان به تخلخل، چگالی، انبساط حرارت اشاره نمود. یکی از بارزترین خواص بتن نسوز برخورداری از تخلخل و نفوذپذیری بالا می باشد. تخلخل این محصول به عوامل گوناگونی بستگی دارد. از جمله موثرترین عامل در نفوذپذیری بتن نسبت آب به سیمان است. عواملی مانند دانسیته، غلظت ترکیبات و میزان تخلخل بتن جز فاکتورهایی به شمار می‌ روند که چگالی بتن را تعیین می‌ کنند. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر و تهیه محصول میتوانید با کارشناسان  ما تماس حاصل فرمایید.

به خواندن ادامه دهید: جرم نسوز سیلیسی

سخن پایانی

برخورداری از دانش و اطلاعات کافی درباره مصالح مختلف در هنگام ساخت و ساز اهمیت بسیار زیادی دارد. آشنایی با بهترین متریال به شما کمک می‌ کند تا تجربه عالی در حوزه ساخت و ساز داشته باشید. سیمان نسوز انواع گوناگونی دارد و از لحاظ خواص مکانیکی و فیزیکی با یکدیگر متفاوت اند. در هنگام خرید سیمان و بتن نسوز باید به ترکیبات آن توجه کنید تا بتوانید بر حسب نیاز خود بهترین نوع آن را انتخاب نمایید.