نکات ایمنی دستگاه سنگ شکن

نکات ایمنی استفاده از دستگاه سنگ شکن

کار با ماشین‌های صنعتی سنگین مستلزم رعایت توصیه‌های امنیتی است؛ مانند نکات ایمنی دستگاه سنگ شکن که به‌دلیل سروکار داشتن این دستگاه با قطعات بسیار سنگین و بزرگ سنگ باید مورد توجه کاربران و اپراتورهای این ماشین‌های قرار بگیرد؛ بنابراین این افراد باید پیش از آغاز کار با دستگاه‌های مورد اشاره از تمام نکات باخبر باشند، آن‌ها را مطالعه کنند و خود را ملزم به رعایت این نکات بدانند.

خطرات احتمالی و نکات ایمنی دستگاه سنگ شکن

دستگاه سنگ‌شکن انواع متعددی دارند و کار با هرکدام از آن‌ها ممکن است با خطراتی همراه باشد. در ادامه می‌کوشیم این خطرات احتمالی را به شما معرفی کنیم:

آلودگی صوتی و تاثیرات شنیداری بر اپراتورها و کارگران

امنیت صوتی در شرایط شغلی اهمیت زیادی دارد. امری که در مشاغل مرتبط با معادن و به‌ویژه کار با دستگاه‌های سنگ‌شکن خطراتی را برای امنیت صوتی افراد به وجود می‌آورد؛ به همین دلیل یکی از مهم‌ترین نکات ایمنی دستگاه سنگ شکن به این موضوع ارتباط پیدا می‌کند. بد نیست بدانید که ایران با دارا بودن ۹ میلیون تن تولید سنگ و برخورداری از ۱۸۰۶ واحد‌سنگ‌بری مقاوم دوم جهان را به خود اختصاص داده است. از این ارقام می‌توان متوجه شد که چه تعدادی از افراد در معرض خطرهای مرتبط با این موضوع قرار می‌گیرند.

مشکل صدا تنها با شکل‌گیری اصوات بلند درزمان استخراج از معادن و قرار گرفتن در دستگاه‌های سنگ‌شکن به وجود نمی‌آید؛ بلکه علاوه‌بر این موارد نویزهای ایجادشده هنگام کار با ماشین‌آلات نیز تاثیرات شنیداری بر کارگران می‌گذارد.

گردوغبار

فعالیت انواع ماشین‌های صنعتی به تولید و پخش شدن ذرات ریز و معلق در فضا منجر می‌شود که همراه با جریان تنفس وارد بدن افراد حاضر در محیط می‌شود. این مواد با گذشت زمان باعث بروز مشکلاتی در آن‌ها خواهد شد. تجزیه‌و‌تحلیل این ذرات و انجام آزمایش‌های مربوط به سلامتی کارگران نشان می‌دهد که بیشتر آن‌ها دچار مشکلات تنفسی هستند؛ بنابراین نکات ایمنی دستگاه سنگ شکن در این زمینه بسیارضروری و مهم به‌شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: تولید شن و ماسه چگونه است؟

استاندارد دستگاه سنگ شکن

پرتاب سنگ

یکی از بزرگ‌ترین خطرات تهدیدکننده در کار با دستگاه‌های مرتبط با سنگ‌شکنی، پرتاب قطعات سنگ به اطراف و برخورد آن‌ها با افراد است. به همین دلیل درصد بالایی از نکات ایمنی دستگاه سنگ شکن به این قسمت اختصاص می‌یابد. وزن سنگین و شدت برخورد این قطعات حتی می‌تواند به قطع شدن دست یا انگشت هم بیانجامد.

در برخی از این ماشین‌آلات که اندازه و سایز سنگ‌ها بسیار کوچک‌تر و ریزتر می‌شود، خطر پرتاب به‌صورت دیگری بروز پیدا می‌کند و احتمال برخورد آن‌ها با اعضای بدن به‌ویژه صورت و چشم افراد در سطح بالایی قرار دارد که خطرات ناشی از آن گاهی جبران‌ناپذیر خواهد بود.

انفجار

وقوع انفجار هم خطر دیگری است که افراد مرتبط با این شغل حساس را تهدید می‌کند. عملیات انفجار در محل معادن و استخراج مواد از آن‌ها رایج و ضروری است؛ بنابراین باید نسبت به توصیه‌ها و نکات لازم در این موضوع کمال دقت و ایمنی را به خرج داد.

روش پیشگیری

برای پیشگیری از بروز خطرات احتمالی در حین کار با ماشین‌آلات مرتبط با صنعت سنگ‌‌ها مهم‌ترین کار، رعایت نکات ایمنی دستگاه سنگ شکن است که برخی از آن‌ها را در ادامه معرفی و تبیین می‌کنیم:

نکات ایمنی دستگاه سنگ شکن پیش از شروع به کار

  •  حتما در محیطی با روشنایی مناسب و کافی کار کنید.
  •  چک کردن حفاظ‌های چرخ لنگرها را در دستور کارتان قرار دهید.
  •  مطمئن شوید که سیم اتصال به زمین الکتروموتور وصل است.
  •  مخزن گریس پمپ حتما پر باشد؛ پس به انجام گریسکاری طبق برنامه متعهد باشید.
  • همیشه پیش از آغاز کار نسبت به سالم بودن تسمه‌ها، قرار گرفتن درون شیار پولی و میزان سفتی مورد نیاز اطمینان به دست آورید.
  •  با پایان یافتن گریسکاری حتما گریس‌هایی را که بیرون ریخته با پارچه‌ای تمیز کنید.
  •  به‌هیچ‌وجه روی بدنه دستگاه راه نروید.
  •  سفت بودن پیچ یاتاقان‌ها، پشت قطعات فک‌ها، نگهدارنده‌ این قطعات، پیچ مربوط به میل فلز و پیچ‌های مختص به شاسی را جدی بگیرید.
  •  مبادا پیش از شروع به کار دستگاه درون شانه فک‌ سنگ یا فلزی مانده باشد.

نکات ایمنی سنگ شکن

نکات ایمنی دستگاه سنگ شکن در حین کار با دستگاه

  • از دیگر نکات ایمنی دستگاه سنگ شکن آن است که در حین انجام کار با آن‌ها حتما از لوازم و تجهیزات ایمنی مثل کلاه‌ ایمنی، ماسک تنفسی و گوشی مناسب استفاده کنید.
  •  ایستادن در محدوده عملیاتی دستگاه‌ها به‌ویژه درزمان تخلیه مواد معدنی به‌وسیله کامیون‌ها را برای همیشه ممنوع بدانید.
  •  به خاطر داشته باشید که برای راه‌‌اندازی دستگاه ابتدا سرند، سپس نوار نقاله زیر دستگاه و پس از آن ماشین اصلی و در پایان فیدر تغذیه باید روشن شوند.
  •  هیچ‌وقت فراموش نکنید که فیدر نباید پیش از سنگ‌شکن کار خود را آغاز کند.
  •  برای پایان بخشیدن به کار دستگاه به این ترتیب پیش بروید که ابتدا فیدر، بعد از آن ماشین اصلی، سپس نوار زیر دستگاه و در آخر سرند را خاموش کنید.
  •  در هنگام کار پوشیدن لباس گشاد قطعا خطرناک خواهد بود؛ پس چنین لباس‌هایی نپوشید.
  •  اگر دستگاه به تعمیر نیاز دارد، درزمان آن اطمینان بیابید که دستگاه خاموش و برق قطع است.
  •  درصورت گیر کردن سنگ یا هر قطعه و وسیله دیگری درون سنگ‌شکن، به‌هیچ‌وجه برای خارج کردن به سراغ آن نروید و فقط از مسئول مکانیک کمک بگیرید.

به خواندن ادامه دهید: استاندارد صنعتی برای رولیک و لاستیک نوار نقاله

جمع‌بندی

کار با ماشین‌آلات صنعتی خطراتی را به همراه دارد و مستلزم رعایت توصیه‌هایی ضروری است، تا به سلامت افراد آسیبی نرساند و جان آن‌ها را در معرض خطر قرار ندهد. ازجمله این توصیه‌ها می‌توان به نکات ایمنی دستگاه سنگ شکن اشاره کرد که حتما باید مورد توجه قرار بگیرد؛ زیرا خطرات بزرگی مثل احتمال پرتاب شدن سنگ‌ها و برخورد آن‌ها با بدن و به‌خصوص صورت و چشم افراد وجود دارد و آسیب‌های ناشی از این امر می‌تواند هم جان افراد را در معرض خطر قرار دهد و هم ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیر به جسم آن‌ها برساند.برای خرید و کسب اطلاعات بیشتر درمورد دستگاه های سنگ شکن با شماره های درج شده در وبسایت شرکت مهندسی بازرگانی پرومت تماس حاصل فرمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *