سنگ شکن اولیه

همه چیز درباره ی سنگ شکن های اولیه و ثانویه

سنگ شکن ها تجهیزات بسیار ضروری هستند که در صنایع مختلفی همچون استخراج معادن، راه سازی، ساختمان سازی و یا تولید شن و ماسه به کار می روند. سنگ شکن ها با خرد کردن سنگ ها به قطعات کوچک تر آن ها را برای مصارف گوناگون آماده می کنند. به طور کلی سنگ شکن ها به دو دسته تقسیم بندی می شوند: سنگ شکن های اولیه و سنگ شکن های ثانویه. هر کدام از این سنگ شکن ها وظایف خاص خودشان را در فرآیند خرد کردن سنگ ها بر عهده دارند. برای مصارف متفاوتی از سنگ شکن های اولیه و برای مصارف دیگر از سنگ شکن های ثانویه استفاده می شود. شرکت مهندسی بازرگانی پرومت سعی دارد که به بررسی تفاوت های مختلف سنگ شکن های اولیه و ثانویه بپردازد و در انتخاب سنگ شکن های مناسب به شما کمک کند.

سنگ شکن های اولیه

همان طور که از اسمشان پیداست سنگ شکن های اولیه مرحله اول خرد کردن سنگ را انجام می دهند. سنگ های بزرگ که بعد از استخراج از معدن نیازمند خرد شدن هستند، سنگ شکن اولیه این سنگ ها را به قطعات کوچک تری با ابعاد حداکثر سی سانتی متر تبدیل می کند. سنگ شکن اولیه از نظر نوع عملکرد و نوع مکانیزم به دسته های مختلفی از جمله سنگ شکن فکی، ژیراتوری و هیدرولیکی تقسیم بندی می شود. هر یک از این سنگ شکن ها دارای ویژگی ها و مزایای خاص خودشان هستند که برای کاربردهای متفاوتی در صنایع معدن و راه سازی مورد استفاده قرار می گیرند.

سنگ شکن های فکی

سنگ شکن فکی یکی از رایج ترین انواع سنگ شکن هایی هستند که در صنایع خرد کردن سنگ ها مورد استفاده قرار می گیرند. سنگ هایی که سختی بالایی دارند را با استفاده از سنگ شکن فکی خرد می کنند. سنگ شکن فکی با استفاده از نیروی فشاری که اعمال می کند سنگ ها را خرد می کند. سنگ شکن فکی به این دلیل به این نام نامگذاری شده است که دو فک متحرک و ثابت دارد. مواد سنگی در بین این دو فک قرار می گیرند و سنگ شکن فکی به دلیل ساختار ساده و عملکرد قابل قبولی که دارد این سنگ ها را در بین دو فک خود خرد می کند. سنگ شکن فکی ساختار ساده و کارآمدی دارد نگهداری و تعمیرات آن ساده است و قابلیت خرد مواد با سختی بسیار بالایی را دارد. اما سنگ شکن فکی معایب زیادی هم به همراه خودش دارد. تولید ذرات ریز کمتر و نیاز دارد که فک های آن در هر دوره های زمانی مشخصی عوض بشوند.

بیشتر بخوانید: مقایسه سنگ شکن فکی و هیدروکن

سنگ شکن ثانویه

سنگ شکن های ژیراتوری

سنگ شکن های ژیراتوری یا سنگ شکن های چرخشی نیز در دسته سنگ شکن های اولیه قرار می گیرند. بعد از اینکه مواد سنگی از معدن استخراج می شوند یا می توان آن را به وسیله سنگ شکن های فکی خود کرد و یا می توان آن را به وسیله سنگ شکن های ژیراتوری یا همان سنگ شکن های چرخشی خرد نمود. دستگاه سنگ شکن چرخشی یا سنگ شکن ژیراتوری فشار بالایی را به سنگ ها اعمال می کند. دارای مخروطی مرکزی شکل است.

سنگ شکن های هیدرولیکی

نوع سوم سنگ شکن های اولیه سنگ شکن هیدرولیکی است. سنگ شکن های هیدرولیکی سنگ شکن هایی هستند که از چنگ های هیدرولیکی قدرتمندی برای خرد کردن سنگ ها استفاده می کنند. سنگ شکن های هیدرولیکی به دلیل قدرت بالای خرد و توانایی برخورد مواد بسیار سختی که در خود دارند در پروژه های معدنی و ساختمانی بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند. سنگ شکن های هیدرولیکی سنگ شکن هایی هستند که امکان تنظیم دقیق تر و کارایی بالاتری را فراهم می کنند. سنگ شکن های هیدرولیکی طراحی پیچیده ای دارند و نیاز به نگهداری و تعمیرات پیچیده تری هم نیز دارند. اما به دلیل کارایی بالایی که در خود دارند معمولا در پروژه های بسیار بزرگ معدنی مورد استفاده قرار می گیرند. از مزایای سنگ شکن های هیدرولیکی می توان به قدرت بالای خرد کردن، قابلیت تنظیم دقیق تر و کارایی بالای آن در پروژه های بزرگ نام برد.

سنگ شکن های ثانویه

بعد از خرد شدن سنگ ها توسط سنگ شکن های اولیه سنگ هایی که از سنگ شکن های اولیه به خوبی بیرون نیامده اند توسط سنگ شکن های ثانویه خرد می شوند. وظیفه سنگ شکن های ثانویه این است که سنگ های شکسته شده توسط سنگ شکن های اولیه را به قطعات کوچک تر با ابعاد دلخواه تر تبدیل کنند. ابعاد سنگ های خروجی بعد از استفاده از سنگ شکن های ثانویه می تواند از چندین میلی متر تا چند سانتی متر متغیر باشد. سنگ شکن های ثانویه مانند سنگ شکن های اولیه انواع مختلفی دارند که در ادامه به انواع و اقسام سنگ شکن های ثانویه نیز اشاره خواهیم کرد.

سنگ شکن های مخروطی

از انواع و اقسام سنگ شکن های ثانویه می توان به سنگ شکن های مخروطی اشاره کرد. سنگ شکن های مخروطی سنگ شکن هایی هستند که برای خردش مواد با سختی متوسط و بالا مورد استفاده قرار می گیرند. از موادی که در بین آن و در دیواره دستگاه خرد می شوند نتیجه ای به عمل می آید که می توان از سنگ های نهایی نهایت استفاده را به عمل آورد.

انواع سنگ شکن ثانویه

سنگ شکن های ضربه ای

از انواع دیگر سنگ شکن های ثانویه سنگ شکن های ضربه ای یا سنگ شکن کوبیت می باشد. سنگ شکن های ضربه ای سنگ شکن هایی هستند که برای خردش مواد نرم تر با سختی کمتر مورد استفاده قرار می گیرند و از نیروی ضربه ای برای خرد کردن سنگ ها استفاده می کنند. سنگ شکن ضربه ای یک موتور چرخشی دارند که مواد را با سرعت بالا به صفحات ضربه ای می زند و آن را خرد می کند.

همچنین ببینید: ۰ تا ۱۰۰ سیستم نوار نقاله و سرند

سنگ شکن های غلطکی

نوع دیگر سنگ شکن های ثانویه سنگ شکن های غلطکی می باشند. سنگ شکن های غلطکی انواع و اقسامی از سنگ شکن ها هستند که دارای دو غلطک می باشند و مواد را در بین این دو غلتک خرد می کنند. این سنگ شکن ها نیز برای خردش مواد نرم تر با سختی کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. معمولا در صنایع تولید شن و ماسه و بتن از سنگ شکن های غلطکی استفاده می شود. غلتک سنگ شکن های غلطکی بسیار برای تولید شن و ماسه مناسب هستند. کارایی مناسبی برای خرد کردن مواد نرم دارند. هزینه نگهداری آن ها کم است و در طراحی و عملیات سادگی مثال زدنی دارند.

کلام آخر

در نهایت سنگ شکن های اولیه و سنگ شکن های ثانویه تفاوتی دارند که عمدتا به این خلاصه می شود که سنگ شکن های اولیه برای خرد کردن سنگ ها با حجم بسیار بالا مورد استفاده قرار می گیرند و سنگ شکن های ثانویه برای خرد کردن سنگ ها و تبدیل آن به ذرات کوچک تر مورد استفاده قرار می گیرند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *