کاربرد کانکیو

کاربرد کانکیو در هیدروکن

مقاله حاضر گذری است بر هیدروکن‌ها و کاربرد کانکیو، یکی از قطعات اصلی سازنده این دستگاه صنعتی در آن‌ها. در حالت کلی هیدروکن (Cone Crusher) را به‌عنوان یکی از انواع سنگ‌شکن‌ها، یعنی نوع مخروطی سنگ‌شکن‌ها تعریف می‌کنیم که می‌توان گفت یکی از مؤلفه‌های اصلی و تجهیزات مهم در صنعت خردایش به‌حساب می‌آید. همان‌گونه که عنوان این نوع از تجهیزات صنعتی گویا است از آن‌ها در راستای خرد کردن انواع سنگ‌های بزرگ به قطعات کوچک‌تر و یکنواخت‌تر بسته به کاربرد و هدف استفاده می‌شود.

هیدروکن‌ها و کاربردهای گسترده صنعتی

هیدروکن‌ ها در صنایع مختلفی می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند؛ یعنی هر صنعتی که در آن نیاز به خردایش یا شکستن و خرد کردن سنگ‌ها به قطعات کوچکتر باشد؛ ازجمله این صنایع می‌توان از موارد زیر نام برد:

  • صنعت مواد و مصالح ساختمانی
  • صنایع معدنی
  • صنعت شیشه و سرامیک
  • صنعت عمرانی و ساخت و ساز
  • صنعت تولید سیمان
  • و غیره.

ساختمان هیدروکن‌ها

هیدروکن‌ها نیز مانند سایر تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی، از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که در راستای هم، هر یک وظایف مختلفی را در این سیستم صنعتی مهم بر عهده می‌گیرند تا فرآیند خردایش به صورت مطلوب و اصولی انجام شود؛ برخی از اجزای مهم واصلی هیدروکن‌ها عبارتند از:

  • کانکیو Cancave
  • شفت اصلی
  • مانتل
  • سیستم هیدرولیک
  • یاتاقان‌ها
  • روتور
  • پوسته فنرها

البته این‌ها بخشی از اجزای اصلی هیدروکن‌ها هستند؛ انواع متعددی از اجزای فرعی نیز در ساختار و عملکرد هیدروکن‌ها نقش دارد.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره ی سنگ شکن های اولیه و ثانویه

اجزای هیدروکن

تنوع در هیدروکن‌ها و انتخاب هیدروکن مناسب هر پروژه

هیدروکین‌ها می‌توانندبا توجه به معیارهای مختلفی به انواع متعددی دسته‌بندی شوند؛ به‌عنوان‌مثال یکی از این دسته‌بندی‌ها با توجه به تنظیمات قسمت خروجی هیدروکن است که این تنظیمات می‌تواند دستی یا خودکار باشد.

نوع دیگری از دسته‌بندی بر اساس ابعاد سنگ‌های خورد و تحویل داده‌شده است که با توجه به اینکه سنگ‌ها درنهایت به ابعاد ریز یا متوسط تقسیم‌بندی می‌شوند به هیدروکن‌های ریزشکن و متوسط‌شکن و نیز هیدروکن‌هایی که برای استفاده در خردایش سنگ‌هایی که سختی بسیار بالایی داشته و طبیعتاً مکانیزم پیچیده‌تری برای خرد کردن آن‌ها نیاز است، با نام هیدروکن‌های ژیراتوری، تقسیم‌بندی می‌شود.

در راستای انتخاب هیدروکن مناسب و متناسب با نیازها و انتظارات هر پروژه صنعتی، لازم است ارزیابی دقیقی صورت بگیرد تا با انتخاب مناسب هیدروکن، صحت و دقت پروژه افزایش پیدا کند.

کاربرد کانکیو ها در هیدروکن‌

همان‌گونه که متوجه شدیم کانکیو، یکی از قطعات یا اجزای اصلی هیدروکن‌های صنعتی به‌حساب می‌آیند؛ درواقع می‌توان گفت بدون کانکیو، مکانیزم عمل این دستگاه‌ها کامل نشده و انجام فرآیند خردایش امکان‌پذیر نخواهد بود.

به لحاظ معرفی ظاهری و آدرس‌دهی، می‌توانیم بگوییم کانکیوها همان قطعه مخروطی در هیدروکن‌ها هستند. این قطعه حیاتی در هیدروکن، به‌مثابه ضربه زننده یا چکش عمل می‌کند و با انتقال فشار بالا به سنگ‌ها، باعث خردایش آن‌ها می‌شوند. بدیهی است با توجه به حساسیت بالای کاربرد کانکیو در این دستگاه‌ها، نگهداری آن‌ها نیز اهمیت بالایی دارد؛ چراکه کیفیت خردایش سنگ‌ها به‌طور مستقیم در ارتباط باکیفیت کانکیو قرار می‌گیرد.

با توجه به قرارگیری مواد سنگی واردشده به دستگاه بین کانکیو و منتل، عمل خردایش در دستگاه هیدروکن انجام می‌شود که انتخاب هر یک از آن‌ها بستگی به هدف استفاده از آن دارد؛ به‌عنوان‌مثال کاربرد کانکیو  برای خردایش سنگ‌ها به ابعاد ریزتری استفاده می‌شوند؛ درصورتی‌که برخی دیگر برای تولید سنگ‌های درشت‌تر مورداستفاده قرار می‌گیرند.

کانکیو در هیدروکن

مواد متداولی که در تولید کانکیو ها مورداستفاده قرار می‌گیرد

بدیهی است با توجه به کاربرد کانکیو و نقش حساس و تعیین‌کننده کانکیوها در دستگاه‌های هیدروکن و با توجه به اینکه فشار و قدرت بالایی در فرآیند خردایش موردنیاز خواهد بود که بار اصلی و بیشترین تماس با سنگ‌ها ازجمله بر دوش کانکیوها است، پس نوع ماده استفاده‌شده در تولید آن‌ها به لحاظ استحکام ازجمله، بسیار مهم است.

با توجه به اینکه آلیاژهای ساخته‌شده از فولاد در دسته محکم‌ترین مواد جای می‌گیرند، در تولید کانکیوها نیز از آن‌ها استفاده می‌شود؛ ازجمله انواع متداول کانکیوهای ساخته‌شده عبارت‌اند از:

  • کانکیوهای ساخته‌شده با فولاد منگنزی: ازجمله ویژگی‌های فولادهای منگنزی و به‌تبع آن قطعات ازجمله کانکیوهای ساخته‌شده با آن‌ها می‌توان به مقاومت بالا در برابر سایش اشاره داشت که علت این ویژگی این است که می‌توان عملیات سخت شدن سطحی بر روی آن انجام شود که باعث استحکام بسیار بالا و چگرمگی یا تافنس بالا می‌شود و این یعنی مقاومت بالا در برابر ضربه.
  • کانکیوهای ساخته‌شده با فولاد منگنزی دارای مولیبدن: همان‌گونه که اسم این نوع از آلیاژهای صنعتی نیز گویا است، در فرمول شیمیایی آن ها از فولاد منگنزی که به آن مولیبدن نیز اضافه شده است، استفاده می‌شود. ازجمله ویژگی‌های این نوع از آلیاژهای فولادی و کانکیوهای ساخته‌شده با آن‌ها نیز می‌توان به مقاومت بالا در برابر سایش، مقاومت در برابر ضربه و سختی بالا اشاره کرد. مقاومت سایش این نوع از آلیاژهای فولادی نسبت به آلیاژهای فولادی منگنزی بدون مولیبدن بالاتر بوده و دارای استحکام بیشتری هستند؛ درنتیجه می‌توان گفت در صورت لزوم به خردایش موادی که سختی بالاتری داشته و سایندگی بیشتری بر روی دستگاه‌ و تجهیزات در تماس اعمال می‌کنند، مناسب‌تر است.
  • کانکیوهای ساخته‌شده با آلیاژهای فولادی کروم نیکل: این نوع از آلیاژهای فولادی نیز با توجه به فرمول شیمیایی استفاده‌شده در آن‌ها و افزودنی‌های آلیاژی آن‌ها مقاومت خوردگی بالاتری دارند و نیز مقاومت در برابر حرارت بالاتری که این ویژگی‌ها باعث می‌شود که در محیط‌هایی که مستعد خورندگی هستند، مورد استفاده قرار بگیرند.

همچنین ببینید: مقایسه سنگ شکن فکی و هیدروکن

انواع دیگری از مواد و آلیاژها می‌توانند در ساخت کانکیوها مورداستفاده قرار گیرند که هر یک از آن‌ها یک سری از ویژگی‌ها را در کانکیوها تقویت کرده و به‌تبع آن در پروسه خردایش نیز می‌توانند یک سری تغییراتی در راستای بهینه‌سازی فرآیند اعمال کنند. به‌عنوان‌مثال استفاده از کاربید تنگستن به‌عنوان پوشش دهی، در کانکیوهایی که سایش بیشتری در آنها ایجاد خواهد شد، می‌توانند مورداستفاده قرار گیرند.

مواردی که اشاره کردیم دسته‌ای از کانکیوهای فلزی بودند. ما کانکیوهای ساخته‌شده از مواد دیگری نیز داریم و بسته به هدف مورداستفاده لازم است انتخاب صحیحی صورت بگیرد. بدیهی است با توجه به موادی که کانکیو از آن ساخته می‌شود یک سری از ویژگی‌ها در دستگاه هیدروکن تقویت‌شده و در کیفیت مواد خارج‌شده از کانکیو نیز تأثیر خواهد گذاشت. علاوه بر آن، انتخاب مناسب کانکیوها با توجه به اینکه استهلاک دستگاه را کمتر کرده و باعث افزایش طول عمر آن خواهد شد، به لحاظ اقتصادی نیز مقرون‌به‌صرفه خواهد بود.

مرور و جمع‌بندی

در این مقاله بر هیدروکن‌ها، یکی از انواع سیستم‌های خردایش در صنایع مختلف ازجمله صنایع عمرانی، صنایع معدنی، صنایع سنگی و غیره اشاره کردیم و با اجزای مختلف آن آشنا شدیم و متوجه شدیم که کانکیوها یکی از اجزای اصلی و حیاتی در ساختار هیدروکن‌ها را تشکیل می‌دهند؛ قطعاتی مخروطی شکل که نقش تعیین‌کننده و مستقیمی در خردایش سنگ‌ها ایفا می‌کند و به تعبیر دیگر بار اصلی ضربه و فشار برای خردایش سنگ‌ها را ازجمله این قطعه بر عهده می‌گیرد. با توجه به اهمیت کاربرد کانکیو در هیدروکن‌ها و باتوجه به تنوع بالای آن‌ها در مکانیزم عمل و جنس مواد تولید شده از آن، انتخاب اصولی آن‌ها در راستای کیفیت سنگ‌های خردشده، کیفیت پروژه‌های صنعتی و نیز حفظ کیفیت سیستم هیدروکن حائز اهمیت است.برای خرید انواع دستگاه سنگ شکن و قطعات آن با کارشناسان شرکت مهندسی بازرگانی پرومت تماس بگیرید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *